ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ БЕЗДРОТОВИХ СИСТЕМ ПЕРЕДАЧІ ЕНЕРГІЇ ЗА ДОПОМОГОЮ РЕЗОНАНСНОГО ІНДУКТИВНОГО ЗВ’ЯЗКУ ТА ДИНАМІЧНОЇ БЕЗДРОТОВОЇ ЗАРЯДКИ

Автор(и)

  • І. М. Озерчук Український науково-дослідний інститут спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України https://orcid.org/0000-0001-7011-0772

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2025.1.59

Ключові слова:

динамічна бездротова зарядка, взаємна індуктивність, геометрія котушки, UGV зарядка, електромагнітні перешкоди, резонансний індуктивний зв’язок

Анотація

У статті представлено комбінований підхід до підвищення ефективності систем бездротової передачі енергії, інтегруючи резонансний індуктивний зв’язок із динамічною бездротовою зарядкою та оптимізоване управління енергією. Дослідження зосереджено на покращенні передачі енергії шляхом максимізації взаємної індуктивності та функціональності резонансних котушок у ближньому полі. Щоб досягти цього, були розроблені розширені компенсаційні мережі та алгоритми керування, які забезпечують точне налаштування резонансу та динамічну стабільність системи. Дослідження представляє математичну модель, що описує динамічний стан системи за допомогою резонансного рівняння передачі енергії, враховуючи резистивні втрати, реактивний зв’язок і нелінійності системи, забезпечуючи основу для аналізу взаємодії котушок і оптимізації параметрів індуктивного зв’язку. Взаємна індуктивність між котушками була додатково змодельована з використанням геометричних і матеріальних параметрів, а передача енергії була виражена як функція кутової частоти та струму передавача. Експериментальна установка була розроблена для перевірки теоретичної основи, зосереджуючись на динамічній зарядці для безпілотних наземних транспортних засобів (unmanned ground vehicles – UGV). Прототип системи включав масив котушок передавача, інтегрованих у тестову платформу, і котушку приймача, встановлену на UGV. Було перевірено кілька сценаріїв, включаючи різні швидкості транспортних засобів (0,5–2,0 м/с) і позиційні зміщення, щоб імітувати реальні умови експлуатації. Вимірювання ефективності проводилися за допомогою аналізатора потужності, що виявило зв’язок між коефіцієнтами зв’язку, факторами якості та ефективністю передачі енергії. Результати показали, що коефіцієнти високої якості та оптимальні коефіцієнти зв’язку значно підвищують ефективність передачі енергії, одночасно зменшуючи втрати. Система здатна підтримувати стабільну продуктивність, незважаючи на невеликі позиційні відхилення, що підкреслює її надійність. Крім того, було досліджено вплив геометрії котушки, просторового розподілу та властивостей матеріалу на напруженість і однорідність магнітного поля, підкреслюючи важливість конструкції котушки. Підсумовано, що запропонований підхід ефективно вирішує проблеми систем бездротової передачі енергії, особливо в динамічних сценаріях. Однак практичні міркування, такі як керування температурою та електромагнітні перешкоди, залишаються критично важливими для реалізації в реальному світі, що вимагає подальших досліджень для забезпечення надійних та масштабованих рішень.

Посилання

Dunlap C., Van Neste C. W. Magnetic gear wireless power transfer system: Prototype and electric vehicle charging. Energies. 2025. Vol. 18. P. 532. DOI: https:// doi.org/10.3390/en18020532.

Lee B., Kim J., Jo H., Min H., Bien F. Arrangement free wireless power transfer via strongly coupled electrical resonances. Advanced Science. 2024. Vol. 12. DOI:10.1002/ advs.202407827.

Sawayama N. Maximum power transfer theorem with arbitrary efficiency for wireless power transfer. Physica Scripta. 2024. Vol. 100. DOI:10.1088/1402-4896/ ad96fa.

Lin C., Sun Y., Yang W. Brief introduction to wireless power transfer. Wireless rechargeable sensor networks for Internet of Things. Wireless networks. Singapore : Springer, 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-97-9543-7_2.

Erel M., Imtiaz T., Elsanabary A., Mubin M., Tey K. S., Mekhilef S. Enabling quadruple-D compensation coil integration for efficient power transfer to receiver in wireless power transfer systems for EV charging. IEEE Journal of Emerging and Selected Topics in Power Electronics. 2025. DOI:10.1109/JESTPE.2025.3525594.

Krishnamoorthy K., Sangeetha M. Wireless power transfer. Semiconductor Optoelectronics. 2023. Vol. 42. No. 1. P. 1296–1306.

Stepins D., Zaķis J. Bezvadu elektroenerģijas pārvade (Wireless power transfer). Riga : RTU Press, 2024. 68 p. DOI: https://doi.org/10.7250/9789934370359. ISBN 978-9934-37-035-9.

Li Y., Wang H., Zhai Y., Zhu L., Yuan B., Li X. High degree of freedom limited omnidirectional wireless power transfer and reconfigurable method. IEEE Journal of Emerging and Selected Topics in Power Electronics, 2025. P. 1–1. DOI:10.1109/ JESTPE.2025.3525733.

Hao X., Yin K., Cai S., Zou J., Wang R., Ma X., Tse C., Dong T. Dispersive gains enhance wireless power transfer with asymmetric resonance. ArXiv : website. 2024. DOI:10.48550/arXiv.2408.06913.

Yang Q., Zhang H., Li C., Liu R., Wang B. Illumination design for joint imaging and wireless power transfer systems. ArXiv : website. 2024. DOI:10.48550/ arXiv.2408.00368.

Bilgiç E., Bilgiç H., Kantaroglu E. Wireless power transfer systems and wireless charging design between electric vehicles. Journal of Computer & Electrical and Electronics Engineering Sciences. 2024. Vol. 2. P. 56–61. DOI:10.51271/JCEEES-0019.

Jakubiak K., Liang J., Cipcigan L., Li C., Wu J. Simplified modelling techniques for dynamic wireless power transfer. Preprints : website. 2024. DOI:10.20944/ preprints202409.1231.v1.

Amiri M., Javadi S., Zarini H., Mili M., An J., Sookhak M., Krikidis I. Stacked intelligent metasurface for simultaneous wireless information and power transfer. ResearchGate : website. 2024. DOI:10.13140/RG.2.2.26138.04804.

Mohamed A. A., Shaier A. A., Metwally H., Selem S. I. Wireless charging technologies for electric vehicles: Inductive, capacitive, and magnetic gear. IET Power Electron. 2024. Vol. 17. P. 3139–3165.

Tian Y., Guan W., Li G., Mehran K., Tian J., Xiang L. A review on foreign object detection for magnetic coupling-based electric vehicle wireless charging. Green Energy Intell. Transp. 2022. Vol. 1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-27

Як цитувати

Озерчук, І. М. (2025). ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ БЕЗДРОТОВИХ СИСТЕМ ПЕРЕДАЧІ ЕНЕРГІЇ ЗА ДОПОМОГОЮ РЕЗОНАНСНОГО ІНДУКТИВНОГО ЗВ’ЯЗКУ ТА ДИНАМІЧНОЇ БЕЗДРОТОВОЇ ЗАРЯДКИ. Таврійський науковий вісник. Серія: Технічні науки, (1), 565-574. https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2025.1.59

Номер

Розділ

БУДІВНИЦТВО ТА ЦИВІЛЬНА ІНЖЕНЕРІЯ