SOCIAL COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SPHERE OF PUBLIC ADMINISTRATION: FEATURES AND DEVELOPMENT PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2025.1.1

Keywords:

public administration, communication, social and communication technologies, information and communication technologies, public servants, managers, society

Abstract

The article is devoted to the consideration of social and communication technologies in the sphere of public administration. The purpose of the article was to study the features and prospects for the development of social and communication technologies in the sphere of public administration. It is noted that in today's conditions, the existing problems of public relations make it possible to assert that communication policy is a necessary attribute of the formation and development of a modern democratic society, the embodiment of the ideology and technology of public relations management. At the present stage, there is an active development of information and communication technologies in the sphere of public administration. This process has led to significant changes in all socially significant spheres of society, especially in the public sphere. Internet technologies have played an important role in the sphere of social and communication technologies, since their emergence has led to rapid and significant changes in the field of mass media and communication, which have become interactive, dynamic and accessible. All these processes have made it possible, among other things, to achieve qualitative changes in increasing labor efficiency, as well as in the production of goods and services. According to the author, today's communication technologies are an integral element of the life of society, which necessitates the state to both actively use existing information and communication technologies and initiate the creation of new communication platforms using information and communication technologies. In addition, the development of communication technologies allows public servants to "keep up with the times", take into account the modern needs of the population, ensure dialogue between the state and society, and promote closer interaction between the public sphere, society and the state.

References

Агафонова Н.О. Сутність зв’язків з громадськістю у системі публічного управління. Публічне управління та регіональний розвиток. 2018. № 1. С. 10–31.

Баровська А. Комунікативний vs комунікаційний: чому, коли, навіщо Запровадження комунікації органів державної влади: виклики та завдання: зб. мат. наук.-практ. конф. К.: Фенікс, 2016. С. 98–103.

Бойко Н. Стратегія та перспективи розвитку інформаційних технологій. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 5. С. 19‒24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2019_5_6

Бухтатий О. Публічні комунікації демократичної держави: монографія Дніпро: Журфонд. 2018. 340 с.

Гвоздик О. Соціальні мережі – вільний обмін думками чи маніпулювання свідомістю? URL: http://xpress.sumy.ua/article/society/5700

Гошовська В. А. Складові професійного потенціалу державного службовця: навч.-метод. матеріали. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України, Ін-т підвищ. кваліфікації керів. кадрів. К.: НАДУ, 2015. 52 с.

Дзвінчук Д. І. Механізми демократії участі: суть та особливості застосування на місцевому рівні. Теорія та практика державного управління. 2016. Вип. 1. С. 14–22.

Довіра до ЗМІ. Чи готові українці підвищувати власну медіаграмотність? URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/2427840-dovira-do-zmi-ci-gotoviukrainci-pidvisuvati-vlasnu-mediagramotnist.html

Драгомирецька Н. М. Комунікативна діяльність в державному управлінні: навч. пос. Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2017 180 с.

Дрешпак В. М. Інформаційний, комунікативний, семіотичний простори державного управління: спільне, відмінне та особливе. Публічне адміністрування: теорія та практика: ел. наук. фахове видання. 2012. Вип. 2 (8). URL : http://dridu.dp.ua/zbirnik/2012-02(8)/12dvmsvo.pdf

Загорський В. С. Модель ефективної комунікації у сфері публічного управління та адміністрування: структурно-функціональний аспект/ Демократичне врядування. 2016. Вип. 16‒17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJ

Задворна К. В. Політична комунікація крізь призму поглядів Брайана Мак-Нейра. Наукові записки [Укр. акад. друкарства]. Серія: Соціальні комунікації. 2015. № 2. С. 55‒65.

Інформаційна складова державної політики та управління: монографія. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України, Каф. інформ. політики та електрон. урядування. Київ: К.І.С., 2015. 320 с.

Інформаційно-комунікаційні технології в публічному управлінні: словник-довідник. Д.: ДРІДУ НАДУ, 2013. 132 c.

Козаков В. М. Державно-громадянська комунікація: шлях від кризи до взаємодії: монографія. Київ: ДП Вид. дім Персонал, 2017. 288 с.

Комунікації в публічному управлінні: аспекти організаційної культури та ділового спілкування: навч. посіб. Київ: К.І.С., 2016. 130 с.

Королько В. Г. Паблік рилейшнз. Наукові основи, методика, практика: [підручник] 2-е вид., доп. К.: Вид. дім Скарби, 2001.

Красноступ Г. М. Основні напрями правового забезпечення державної інформаційної політики. Офіційний веб-сайт Міністерства юстиції України URL : http://old.minjust.gov.ua/30768

Лашкіна М. Нові підходи до комунікації в публічному просторі державного управління. Публічне управління: теорія та практика. № 1 (13). 2013. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Pubupr_2013_1_4

Малімон В.І. Комунікативні технології в публічному управлінні: навчально-методичні матеріали. Івано-Франківськ, ІФОЦППК, 2018. 55 с.

Морзе Н.В. Інформаційні системи: навч. посібн. Івано-Франківськ: ЛілеяНВ. 2015. 384 с.

Новітні інформаційно-комунікаційні технології в модернізації публічного управління: зарубіжний і вітчизняний досвід: матеріали ІІ наук.практ. семінару, 25 липня 2019 р. м. Дніпропетровськ. Д.: ДРІДУ НАДУ, 2019. 77 с.

Почепцов Г. Г. Сучасні інформаційні війни. К.: Вид. дім Києво-Могилянська академія, 2015. 497 с.

Почепцов Г. Г. Теорія комунікацій. К.: Київський університет, 1999. 238 с.

Публічне управління та адміністрування в умовах інформаційного суспільства: вітчизняний і зарубіжний досвід: монографія. Запоріз. держ. інж. акад. Запоріжжя: ЗДІА, 2016. 606 с.

Слісаренко І. Ю. Паблік рилешнз у системі комунікації та управління: навчальний посібник. К.: МАУП, 2001. 104 с.

Сучасні тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті: зб. Матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції в рамках Міжнародного освітнього форуму «Цифрова трансформація освіти». Рівне: РОІППО, 2020. 78 с.

Тихомирова Є. Б. РR-формування відкритого суспільства: монографія. К.: Наша культура і наука, 2003.

Published

2025-03-27

How to Cite

Баранова, А. М. (2025). SOCIAL COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SPHERE OF PUBLIC ADMINISTRATION: FEATURES AND DEVELOPMENT PROSPECTS. Таuridа Scientific Herald. Series: Public Management and Administration, (1), 3-17. https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2025.1.1